Thursday, May 5, 2011

Seketika..

Tidak pernah aku sangka seketika itu..
rasa yang layarnya di dalam hati luruh bersama harapan..
impian terakhir ini kosong rupanya..
salah aku kerana memberi hati ini ruangan..
silap aku kerana membenarkan jiwa mengingatinya..
namun aku sesungguhnya tidak berdaya..
melawan anugerah dari Tuhan yang Esa..
realitinya di damba seluruh umat manusia..
untuk merasa apa itu bahagia selama-lamanya..



Namun...
Rasa yang sebenarnya ingin dibaja..
Layu tatkala awal suburnya...
Mati saat di hujung leraian jemari membina..
Gugur di antara keindahan yang dikaburi lewat sebentar sahaja..
pada pendirian yang tidak pernah utuh..
pada bicara yang kurasakan pahit jujurnya..
pada janji yang entah mengapa terbina, terzahir adakah sengaja?
atau sekadar ruang bersimpati pada jasad semata?

setia itu sebati di hati..
setia itu buat aku lelah jatuh merintih..
setia juga yang membuatkan aku lemah seolah mati..
meniti dentuman kenyataan yang getir..
menjalar di benak yang lukanya tidak pernah letih dari menagih..
mekar di hati hanyalah penantian pada ruang dan benak yang bukan untuk aku walau sedikit..



tapi nyatanya mengapa aku masih berharap??
mengapa aku masih menunggu??
menanti itu untuk apa lagi buat aku??
sedang yang melihat tak tahu..
sedang yang mentafsir belum betul tentu..
kerana hanya aku tahu..
mengapa aku masih membiarkan luka bersahabat dengan darah..
mengapa aku masih menjadikan kaca penoreh di atma..
mengapa aku setia membiarkan doa meniti di bibir dan minda..
sedang aku tahu, hadirnya dia bukan buatku...
rasa itu tidak pernah ada padanya..
rindu itu semakin samar bayangnya..
kasih itu tak pernah lagi berzikir di sebutannya..
apatah lagi aku sudah sedia tahu...
yang cintanya semakin kurang adanya...
atau sebenarnya memang tidak pernah ada..
nyata, aku yang sebenarnya terluka..
dan selamanya terakhir ini bukan rupanya..
Sesungguhnya hanya Tuhan tahu mengapa..
dan apa sebenar jawapnya..
aku sekuat jiwa meredhainya..




aku yang sering terluka....