Friday, November 26, 2010

Masakan Seorang Ibu

Semua orang mesti ada lauk kegemaran yang dimasak oleh ibu masing2 kan??? haha.. macam2 menu lah kalau kita tanya soalan bab ni.. kata orang, walau ke mana kita pergi, walau sesedap mana masakan yang kita cuba, walau sehebat mana masakan seseorang tu.. MASAKAN IBU KITA TETAP YANG PALING BEST!! hehehe...

Hari ni nak cerita tentang masakan ibu.. Jeng3!! Plotnya begini... kalau aku ngan adik beradik lain tengok satu je lauk yang mak kitorang masak, kitorang dah dapat teka dah apa pasangan lauk2 tu.. haha! memang dah dapat agak apa yang mak masak.. Itulah yang terjadi selama kitorang dibesarkan di bawah jagaan mak tersayang.. tak payah susah-susah pegi dapur dan tengok lauk lain, cukup sekadar tahu satu lauk yang dimasak, lauk2 sampingan dah dapat kitorang teka..

Contohnya :

1. Kalau mak masak Sayur masak lemak putih... pasangannya mesti sambal ikan bilis + ayam goreng.. 
    (yang ni memang selalu tepat r kalau kitorang teka, menu wajib kesukaan ma) hahaha...



2. Sebarang kari.. Ayam ke daging ke + kentang mesti dipadankan dengan ikan goreng + sayur goreng..

3. Masak lemak cili api.. ( ayam / daging / ikan / pucuk ubi / pucuk paku ) + sambal telur + ulam2.

4. Kubis masak air + Daging masak kicap + Ikan Goreng

5. Ayam masak merah + Pucuk Paku Goreng Belacan + Telur Dadar

6. Sardin + Telur Goreng ( Ni.. kalau takde lauk.. haha).


Mak kitorang akan masak menu wajib setiap hari  >> Ikan goreng

Abah pulak akan tambah menu wajib dia setiap hari >> Telur dadar (Abah akan masak sendiri)

Haha.. 

Walau apapun, masakan mak sendiri jugak yang akan kita rindukan sampai bila2.. tak kisahlah apa sekalipun yang dia masak.. =)


P/S >> Apa yang paling kitorang adik beradik suka makan?? kalau nampak je takleh simpan.. pendek kata tak lama la hayat hidup makanan ni kat rumah kitorang.. tambah2 bila ada 4 beradik ni (zura,adik,jila,tira) Jeng3!! Jawapannya...






5 comments:

Nur Azila Ismail said...

hahaha . tapi tak leh lawan kalau kamu tengah memasak , ma ada jugak kt dapur . hahahahahahaa

rieyzajunkisshi said...

eeee....very da bad food...
it's not a good food for ur bodies k adik2 ku sekalian :p
better replaced it with green apple..
cuz an apple a day keeps the doctor away~

titirara said...

Hahahahaahahahahaah . Entry terbaekkk wok !

maggie tak boleh betahan lame apabila ada dirumah kitee ! hahaaa

Ainismaira said...

kak lija belikan la apple byk2.. baru la kitorg makan.. :p

Arezuera Ismail said...

betul2.. sy sokong!!