Monday, October 11, 2010

Kenapa aku??


Semakin hari aku rasa makin sukar. Perlukah aku menjauhkan diri dari semua ni? agar aku dapat merehatkan diri ini dan pergi jauh dari kehidupan yang penuh dengan kekusutan macam ni?? Sebagai seorang adik, kawan, dan teman, aku telah lakukan berbagai usaha, namun aku semakin kalah dan tak mampu untuk mengembirakan hati mereka.. Siapa yang berada di tempat aku akan faham betapa aku tersiksa menjaga hati orang lain.. Aku manusia biasa, manusia macam insan lain.. bisa terasa, bisa terusik, bisa menangis, dan juga bisa berputus asa..

Kenapa semua ni terjadi pada aku? mengapa aku diuji sebegini? aku tidak mahu membina permusuhan apatah lagi memilih kawan, namun jiwa aku makin sakit dan pedih.. Aku tersepit oleh rentak kehidupan manusiawi.. bisakah aku hidup seorang diri? atau adakah aku harus pergi? jauh dari keduanya.. pergi langsung terus hilang dari mereka? sejujurnya aku terlalu sayangkan sebuah persahabatan.. Namun aku tak mampu mengembirakan dua hati sekaligus.. aku tak mampu mencorak tawa dalam dua hati tatkala tiada keserasian. padaku, apa yang berlaku mungkin ada hikmahnya.. cuma jujur dan ikhlas kukutakan yang aku terlalu letih, aku terlalu penat dengan semua keadaan ini.. fikiranku seolah mati terus kaku melihat keadaan ini.. aku tidak sekuat mana, dan adakala airmata ini menitis..

Aku akui, aku sayangkan hubungan yang dibina.. padaku sekali berkawan, selamanya tetap kawan.. tiada dendam jauh di hati, apatah lagi benci.. apa yang berlaku tidak pernah kugalaskan kesalahan pada sesiapa.. tidak akan aku menuding jari pada mana-mana insan.. kerana, Tuhan itu Adil, apa yang diberinya pada hari ini, adalah ujian yang ditentukan untuk aku terus kuat menghadapi hari-hari yang bakal mendatang.. cuma, aku rasakan bahawa aku tidak kuat lagi, menjaga hati insan lain membuatkan hati aku terluka, dalam senyum yang kuukir sebenarnya aku sedang menangis lama, menangis yang membengkakkan hatiku, tangisan yang membunuh jiwaku.. walhal aku tidak mampu berbuat apa2.. jika mampu aku lari, aku akan pergi jauh dari tempat ini..

Namun, benarlah kata orang bijak pandai, masalah tidak akan selesai dengan melarikan diri.. kita harus menghadapinya sama ada mahu atau tidak.. namun, masalah ini bukan pintaku ya Allah.. apa yang terjadi bukan aturanku, bukan juga doaku, apatah lagi impianku.. padaku, sesiapa saja adalah kawanku, tiada istilah musuh dalam hidupku.. memaafkan adalah rencah kebiasaan dalam hidupku.. namun aku adalah aku, tidak semestinya orang lain berfikir sepertiku.. tidak mungkin orang lain dapat menerima teguranku.. cuma aku tersangat letih.. perlukah aku menjauhkan diri??? dengan membina hidupku sendiri tanpa mengharapkan bantuan sesiapa? dapatkah aku berbuat begitu agar tiada hati yang terluka? supaya tiada jasad yang terasa?? patutkah aku?? kenapa aku? mengapa harus aku? sesungguhnya aku lemah dengan dugaanmu ini ya Allah..

Aku menjadi selemah-lemah manusia tatkala ini, buntu aku menyuluh penyelesaian ini ya Allah.. bantulah aku.. terangilah hatiku ini.. semoga aku lebih tabah dan kuat dalam mengharungi dugaanMu ya Allah.. kesedihan ini tidak bisa kutanggung lagi..

Sesungguhnya hatiku tidak pernah berhenti menangis..
Arezuera Ismail....


No comments: